Stiltje är en avdelning med familjescouting. Vi riktar oss till barn under åtta år som tillsammans med en eller flera vuxna på ett roligt och lekfullt sätt får möta scouting. Det blir ett sätt att träffa nya kompisar och uppleva äventyr.

Vad är familjescouting?

Familjescouting riktar sig både till barn och vuxen och här är det relationen mellan barn och vuxen som står i fokus. Barn och vuxna får gemensamma upplevelser och verksamheten ger dem ett avbrott från vardagen. Tanken är att det ska vara enkelt och kravlöst att delta i Familjescouting.

Med Familjescouting öppnar vi upp den lokala verksamheten för en helt ny målgrupp, barn under 8 år.

För att skapa en känsla av gemenskap och samhörighet bland deltagarna har Familjescouting ett tydligt symboliskt ramverk som bygger på de två björnarna Parum och Magna. Namnen är på latin och betyder just liten och stor. De två björnarna representerar gemenskapen mellan liten och stor som är en av grunderna i Familjescouting.

Så funkar det

Vi är utomhus för att vara nära till naturen. På ett lekfullt sätt lär sig deltagarna att vara bekväma i naturen. Hammarby Sjöscoutkår är en scoutkår både på land och på sjön men med våra minsta scouter är vi på land.

Vi använder oss av scoutmetoden, men anpassar det efter den unga målgruppen.

Vad vi gör

Vi har fokus på naturen. Det kan vara vilka träd som finns omkring oss, trädkull, tecken efter djur, vad man gör om man går vilse, etc.

Ett möte börjar med en ceremoni och följs sedan av lekar och aktiviteter enligt veckans tema samt gemensam fika (medtages själv). Det kan vara pinnbröd, korv med bröd eller liknande. Ibland eldar vi, det vet du innan om du vill grilla korv.

Tänk på detta

Barn och vuxen deltar tillsammans i verksamheten och aktiviteterna som de får vara med på passar både stor och liten. Den som deltar tillsammans med barnet kan vara en förälder, en mor- eller farförälder, släkting, vän till familjen eller en annan person som barnet känner sig tryggt med och har i sin närhet på något sätt. Det kan också vara så att det är fler barn per vuxen eller flera vuxna per barn som väljer att delta tillsammans. Äldre syskon är välkomna att delta men fokus läggs på att anpassa verksamheten så att den passar för barn under åtta år som deltar tillsammans med vuxen.

Den vuxna deltagaren är alltid den som har ansvaret för det medföljande barnet. De vuxna hjälper till att skapa trygghet och säkerhet för de yngre scouterna.

Ledarna står för program och säkerhet.

Medföljande vuxna är en del av avdelningen och förväntas vara aktiva och hjälpa till att genomföra programmet. Vi gör detta tillsamman även om ledarna förbereder och planerar.

Vi är ute i flera timmar. Ta på ordentligt med kläder efter väder! Vanliga kläder men scouterna bör ha på sig sin kår-halsduk – denna fås av oss i kåren. Gör en vänskapsknop!

Ledare för Stiltje – som familjescoutingen heter hos oss, är Agnes Lindberg, Li Cederblad-Friberg och äventyrarscouterna Adina, Miriam & Johanna.

Avdelningens rop:
Titta upp, titta ner
Ingen vind du hör och ser
Det är vi som är här
Scouterna i Stiltje

Vi träffas söndagar mellan 13.00-16.00. Samlingsplats kan variera beroende på tema för mötet. Se schemat.

14 januari 2024 Nedanför Hammarbybacken, sen går vi till Lilla Sickla Tema: Ljus, mörker & marshmallows
4 februari 2024 GlasHusEtt Tema: Chiffer
18 februari 2024 Ekbacken Tema: Mat
10 mars 2024 Utegymmet vid Hammarbybacken Tema: Knopar
14 april 2024 Lilla Sickla Tema: Naturen
MYSHAJK 4 maj Rudanstugan Äventyr & Lägerbål
MYSHAJK 5 maj Rudanstugan Äventyr & Lägerbål
19 maj 2024 UPPDATERAT DATUM Plats kommer Tema kommer
2 juni 2024 UPPDATERAT DATUM Plats kommer Tema kommer

Bild med en vuxen och ett barn som är scouter

Sagan och Parum och Magna

Parum och Magna två björnar tillsammans ville vara,
bestämde sig för att ut på äventyr fara.
De ville ha roligt och uppleva saker,
prova att göra saker och kanske uppleva nya smaker!
Få möta många nya vänner,
oj vad många som de sedan då känner.
Glädjas ihop med allesamman,
och hålla liv i den stora flamman.
Hos familjescouterna fick de leka allihopa,
så hjälp nu till att ropa:

(här ropar vi vårt avdelningsrop)