Upptäckaravdelningen Nordan, åldrar 10-11 år.

Som upptäckarscout får man lära sig mer om sjökunskap, hantera kniv, göra upp eld på ett säkert sätt, laga mat utomhus, sjukvård, chiffer, knopar etc. Det kommer även vara tid för lek och tävlingar, och inte minst kommer det vara läger och övernattningar.

Möten

• Seglingssäsongen är första delen av höstterminen, och sista delen av vårterminen.
  • GlashusEtt (G1) är vår ordinarie lokal och ligger på Lugnets allé 39 i Hammarby Sjöstad.
  • Våra möten är under landssäsongenmåndagarna 18:30-20:00 (träff G1 om inget annat anges), och under seglingssäsongen onsdagar 18:00-20:00 (träff Aborrberget vid Carnegiebryggeriet).
  • Alltid kläder efter väder, ta gärna med ficklampa/pannlampa om det är mörkt.
  • Under seglingssäsongen finns det flytvästar att låna, ta gärna med egen om du har.
  • Klädsel scoutdräkt; dvs scoutskjorta med halsduk eller scout t-shirt.
  • Meddela om ditt barn inte kan komma på ett möte.

Anders Lilliehöök, Katarina Warming, Ulrika Ehlin, Peter Stenfors, Hanna Brodin
Mail: nordan@hammarbysjoscout.se

Föräldramedverkan
Under sjöperioden behövs seglingskunniga föräldrar som är beredda att ta ansvar för var sin segelbåt med scouter. Dessutom kan det bli aktuellt att köra följebåt (motorbåt).
Under landperioden behövs oftast föräldrar som bemannar stationer, är med i patrullerna, följer med på studiebesök. Förutom detta så kan det behövas föräldrar som kan planera och själva genomföra möten. Kanske kan man något om sjukvård, friluftsliv, natur, lekar eller något annat som scouter sysslar med? Kanske kan man ordna studiebesök på något relevant ställe med marin och/eller scout anknytning? På övernattningar behöver vi också er hjälp.

Utöver de mer ”scoutnära” aktiviteterna finns det andra sysslor att engagera sig i, som Båtkommittén, material, ordna sponsring etc. Hjälp behövs även när Kåren tar upp båtarna för vintern, och sjösätter på våren. Fixa med båtarna, fixa med bryggan, segla båtarna.

Alla föräldrar som hjälper till på möten, övernattningar och läger ska ha genomfört webkursen Trygga möten    (beställning av kursen är skickad till Kårordförande Hoffe, berörda kommer få mail med länk till kursen)

Det finns en kort ledarutbildning som även riktar sig till personer som aldrig själva varit scouter.
Kontakta avdelningsledarna om du vill veta mer.

Användbara länkar
Aktivitetsbanken – massor med tips och ideér på lekar, aktiviteter och hela mötesupplägg att utgå ifrån.
Ledaren – gör dig redo – hela scouternas ledarbok finns att läsa online.
Kurstillfällen för Leda scouting – datum för kursen Leda scouting.

Terminsprogram

Det behövs 3-4 föräldrar per möte antingen som skeppare eller assistenter.

Vecka Datum  Samlingsplats Aktivitet  Kommentar