Äventyr och utmaningar genom att själv få prova på. Hos oss får du uppleva äventyr i naturen och på sjön. Du lär känna nya kompisar och kan lägga grunden till livslånga intressen för scouting, segling och friluftsliv.

I Scouterna får du prova på nya saker. I den lilla gruppen, patrullen, får du nya kompisar och öva på att leda dig själv och andra. I Scouterna blir du redo för livet.

När kan jag bli scout?

Du kan börja i Scouterna när du är 8 år. Då börjar du som spårarscout för att sedan bli upptäckarscout, äventyrarscout, utmanarscout och roverscout allteftersom du blir äldre. Ledare kan du sedan vara hela livet.

Vad gör vi?

Givetvis seglar vi så mycket det går! Det brukar innebära maj, juni, augusti och september. Även när båtarna är uppe präglas vår verksamhet av sjökunskap, men vi upptäcker också naturen på land, tränar knopar, knivkunskap, simning och gör en och annan repa i Hammarbybacken om vi får tillfälle.

De tre vanligaste svaren på varför man är scout

1. Kompisarna
  2. Åka på läger
  3. Prova på nya saker

Cecilia 10 år:

Jag är sjöscout för att jag älskar att segla och träffa kompisar.

Alice 9 år:

Att vara scout är att ha kul, träffa kompisar och åka på läger!

Vill du bli scout i vår kår?

Just nu har vi ett till tre års kö till vår verksamhet. Vi ger förtur till de barn och tonåringar vars föräldrar engagerar sig, men trots det kan kötiden bli lång.

Intresseanmälan hittar du här.