Kuling är en Upptäckaravdelning för 10-11-åringar inom Scouterna.

Vi gör många olika saker under en termin: tränar sjökunskap, knopar, lär oss om matlagning utomhus, första hjälpen, att använda kniv och mycket mera.

Avdelningsledare Oskar Sander.
Ledare: Isabella Poletto, Linda Nilsson, Marie Colldén

• Landsäsongen drar igång den 5/10 kl 18:00. Samling vid Abborrberget.

Vi kommer börja hösten med  fokus på sjökunskap, segling och båtkunskap.

När det är dags för landsäsong håller vi oss utomhus oavsett väder och övar på att tälja, surra, knopa, lära känna naturen och knåpa med skiffer. Fast det är inte allt, äventyret fortsätte!

Mötesplats

Under seglingen träffas vi vid Abborrberget. Kläder efter väder och flytväst på. Mötesplatsen för landmöten kan variera så ha för vana att alltid kolla innan mötet var vi ska träffas.Vanligtvis möts vi i Glashuset, GI, på Lugnets Allé 39. All scoutverksamhet är ideell så vi behöver hjälp från dig som är scoutförälder att bemanna olika stationer, fixa med båtar, laga mat på övernattningar, vara skeppare, köra följebåt eller hjälpa till med just ditt specialområde. Kom med förslag!

Här finns info

Utbildning

Du som är ledare behöver inte ha utbildning utan erbjuds att gå Scouternas kurser. Scouterna har en mängd olika ledarutbildningar, prata med oss om du är intresserad. Kåren står för kursavgift medan du ställer upp med tiden. Det finns en obligatorisk utbildning som heter ”Trygga möten” för alla över 15 år som är ledare, se www.scouternasfolkhogskola.se/ledarskapson/bryggan/trygga-moten/

Landmöten

Landmöten är på torsdagar från 5e oktober vid GlasHusEtt. Scoutskjorta, varma kläder och pannlampa på!

Tid kl 18.00-19.30 (observera tiden!)

Samling sker ibland på andra ställen än G1 så ta för vana att alltid kolla hemsidan om vad som gäller samt klä er efter väder för att kunna vara med. Det är inget möte vid skollov.

Seglingsmöten

Söndagar mellan april-augusti.

Tid kl 16.30-18.30 (observera tiden!)

Samling vid Abborrberget, kårens brygga ligger mellan Luma-bryggan och Luma Bibliotek

• Medtag egen flytväst om du har. Lånevästar finns.
  • Kissa innan då det inte finns toalett.
  • Kläder efter väder! Vi måste kunna hålla ett bra och säkert möte. Vi behöver i värsta fall  skicka hem scouter som inte har lämplig klädsel.
  • Pannlampa/ficklampa vid behov.

Båtfixarhelg med båtupptagning/sjösättning

Varje vår och höst behöver kårens båtar fixas med inför och efter sommarsäsongen, sjösättas eller tas upp samt seglas till eller från varvet/ bryggan vid Luma. Kårens båtkommitté och vi hjälps åt med detta tillsammans. Mer information kommer.

Du behöver ingen tidigare erfarenhet för att kunna delta i båtupptagningen. Hör av er till ledarna så förmedlas kontakten med kårens båtkommitté.

Vecka Datum Tid Aktivitet Noteringar