På de här sidorna hittar du information som kan vara bra att ha för dig som scout. Det de flesta frågar om är varför scoutdräkten ser ut som den gör och hur märkena ska sitta.

Scoutdräkten

De flesta känner igen scouterna på grund av skjortan med tillhörande halsduk som har varit scouternas kännetecken sedan rörelsen startades i England 1907. Tanken med scoutskjortan var från början att kläderna inte skulle vara det som skiljer människor från olika samhällsklasser åt och att scouterna skulle kännas igen av människor som inte själva var scouter. Sedan 2007 har alla scouter i Sverige en gemensam scoutdräkt. Färgen är petroleumblå. Många kårer väljer en egen färg på halsduken som ett kännetecken. Vår halsduk är vit med en grön kant.

På scoutskjortan fäster vi märken för att berätta vad vi gjort, tillhörighet och vilka intressen vi har.

Här är en beskrivning av hur märkena ska sitta:
På höger arm: Världsscoutmärke pojke/flicka

På vänster arm: Överst – Hammarby sjöscoutkår; därunder Stockholms scoutdistrikt; därunder sjöscouternas båtmärke (”fjädern”); därunder deltagandemärken (som man får ett specifikt för varje termin; därunder bevis- och intressemärken (som kniv- och simningsbevis, rep, matlagning, eldning, hjälpa etc.).

På höger ficklock: åldersgrupp, dvs. Spårar-/Upptäckar-/Äventyrar-/Utmanarmärket

Ovanför vänster ficklock: Svenska scouternas förbundsmärke , dvs lilja och treklöver på blå botten.

Det behövs ingen konstig eller dyr utrustning för att kunna vara med i Hammarby sjöscoutkår. Kåren har några låneflytvästar, men helst ser vi att du har egen flytväst.  I övrigt får man anpassa klädsel och utrustning efter vädret och aktiviteten. När man seglar brukar det vara bra med ett par gummistövlar.

Startkit

När du som scout börjar i Hammarby Sjöscoutkår kommer du få en kår-halsduk. Tappar man bort sin halsduk så kan man köpa en ny för 50 kr genom att betala in det till kåren, märkt med ”halsduk och namn på scouten”, till PG 407 81 79-1, som man sedan får ut av sina ledare.

I samband med starten ska du även köpa ett märkeskit som innehåller fyra märken – Scoutdistriktet, kårens märke, sjöscout märket och märke som visar vilken världsorganisation man tillhör. Efter det kommer du ta märken och dessa betalar du inte för.

Märkespaket med fyra märken kostar 80 kr och köps genom att betala in till kåren konto, PG 407 81 79-1, märk betalningen med ”märkespaket och scouterns namn”, för att sedan få ut märkena av dina ledare.

Scoutshop

Du kan köpa scoutdräkten, andra snygga scoutkläder och massor av coola scoutprylar i Scouternas egen shop.